خودارزيابي و تاب آوري دانش آموزان: در مورد اينکه چگونه خودارزيابي مي تواند به طور قابل توجهي يادگيري را در هنگام استفاده در ارزيابي جهت يادگيري افزايش دهد، بيشتر بخوانيد.
خودارزيابي و تاب آوري دانش آموزان
خودارزيابي يک استراتژي يادگيري قدرتمند است. دانش آموزاني که مي توانند کيفيت يادگيريِ خود را ارزيابي کنند، يادگيرندگان موثرتري هستند.
آنها با انگيزهتر و درگيرتر هستند، باور بيشتري دارند که ميتوانند موفق شوند، و اگر يادگيري مؤثر نباشد، ميتوانند رويکرد خود را تطبيق دهند.
دانش آموزاني که توانايي ارزشيابي دارند، پيشرفت بيشتري نشان مي دهند. در حالي که در بلندمدت خودارزيابي يادگيري، خودراهبري دانش آموزان را تسهيل مي کند، ايجاد خودارزيابي موفق مستم ورودي قابل توجهي از سوي معلمان است.
نياز به آموزش مستقيم مستمر در مورد چگونگي انجام آن و پشتيباني بعدي دارد. معلمان همچنين بايد شرايط مناسبي را در کلاس ايجاد کنند تا دانش آموزان با احساس قضاوت در معرض تهديد قرار نگيرند.
هفت پيشنهاد ايجاد فرايند خودارزيابي موثر در کلاس درس
هفت پيشنهاد زير مي تواند به شما در ايجاد فرآيندهاي خودارزيابي موثر در کلاس درس کمک کند:
مزاياي خودارزيابي را توضيح دهيد
دانشآموزاني که بيشتر از مزاياي يادگيري خودارزيابي متقاعد شدهاند و احساس ميکنند در انجام خودارزيابي حمايت ميشوند، احتمالاً هنگام انجام خودارزيابيِ دقيقتر و موثرتر عمل ميکنند.
خودارزيابي و تاب آوري دانش آموزان
صريحاً به دانشآموزان بياموزيد که چگونه خودارزيابي کنند و حمايت مستمر ارائه دهند
بسياري از دانش آموزان ذاتاً نمي دانند چگونه خودارزيابي کنند. معلمان بايد به طور مستقيم به دانشآموزان بياموزند که چگونه خودارزيابي کنند و فرصتهايي را براي دانشآموزان فراهم کنند تا بتوانند خودارزيابي را تمرين کنند و بازخورد و کمک دريافت کنند. دانشآموزان، بهويژه دانشآموزانِ با پيشرفتهاي پايينتر، براي تأمل در يادگيري خود نياز به حمايت دارند و اغلب از شيوه نامه ها يا دستورالعملهايي بهره ميبرند که ميتوانند از آنها پيروي کنند. ارائه بازخورد به دانش آموزان در مورد پيشرفت آنها تأثير خودارزيابي را افزايش مي دهد. همچنين، فراهم کردن فرصتهايي براي مشارکت دانشآموزان در بحثهاي گروهي و ارزشيابي، از دقت و تأثير خودارزيابي حمايت ميکند.
به دانش آموزان اجازه دهيد تا در ايجاد استانداردها يا معيارها مشارکت کنند
وقتي دانشآموزان در ايجاد استانداردها يا معيارها مشارکت ميکنند، تمايل بيشتري به مشارکت و سرمايهگذاريِ بيشتر در فرآيند خودارزيابي دارند. آنها همچنين زمان بيشتري را صرف ارزيابي خود ميکنند و دقيقتر هستند.
اهميت ايجاد تاب آوري در دانش آموزان
نمونه هايي از تاب آوري براي دانش آموزان | گام هاي ساده براي ايجا
راهنماي تاب آوري براي والدين و معلمان
شادي و تندرستي براي پيش نوجوانان و نوجوانان
پاسخ به سوالات متداول درباره تاب آوري
خودارزيابي ,دانش ,آموزان ,ايجاد ,يادگيري ,دانشآموزان ,دانش آموزان ,آوري دانش ,چگونه خودارزيابي ,خودارزيابي کنند ,تأثير خودارزيابي